[Lisp] Xemacs eller emacs
Anders Persson
2007-04-13 08:42:57 UTC
Eftersom alla (nästan) använders emacs och lisp
tänkte jag installera och lära mig den.
Då visar det sig att det finns två olika
Emacs och XEmacs.

Vad är att föredra (Arbetar både med MAC och PC)

Anders
Ingvar
2007-04-13 09:39:36 UTC
Post by Anders Persson
Eftersom alla (nästan) använders emacs och lisp
tänkte jag installera och lära mig den.
Då visar det sig att det finns två olika
Emacs och XEmacs.
Vad är att föredra (Arbetar både med MAC och PC)
Om bägge finns för alla plattformar du använder:
Välj en slumpmässigt.

Om endast en finns för alla plattformar du använder:
Välj den som supportar dina plattformar.

Om ingen stödjer alla plattformar:
Svär.

Jag använder, själv, GNU Emacs, men det är av gammal vana (det är smärre
skillnader under huven, men jag är rätt säker på att om man inte gräftar elisp
i massor så lär det inte spela någon större roll).

//Ingvar
Per Danielsson
2007-04-13 09:40:42 UTC
Post by Anders Persson
Eftersom alla (nästan) använders emacs och lisp
tänkte jag installera och lära mig den.
Då visar det sig att det finns två olika
Emacs och XEmacs.
Vad är att föredra (Arbetar både med MAC och PC)
Det spelar i praktiken igen roll. Det kan dock vara lite småjobbigt att
byta när man har vant sig vid den ena.

Om du ska använda både Mac och Windows så föreslår jag att du kör en
X-baserad emacs på bägge systemen. Då är det mycket lättare att växla
mellan dem. Kör man "native"-versioner så skiljer de sig tillräckligt
mycket i UI:t för att man ska bli irriterad.

På Windows köra jag cygwins emacs (GNU-emacs, men Xemacs finns också)
och på Mac kör jag Finks GNU-emacs).

Det förutsätter att du har installerat cygwin och en X-server på
Windows. Det följer med en X-server med cygwin och det är nog enklast
att använda den. Själv kör jag istället Xming eftersom jag fick lite
problem med cygwins X, men det är inte säkert att du drabbas av dem.

På Mac kör man lämpligen den X11 som följer med systemet (eller om den
laddas ner från apple.com; jag minns inte riktigt).

PD
--
Per Danielsson ***@sics.se
Swedish Institute of Computer Science
j'y trouverai de quoi le faire pendre." - R
Johan Lindberg
2007-04-13 09:48:07 UTC
Post by Anders Persson
Eftersom alla (nästan) använders emacs och lisp
tänkte jag installera och lära mig den.
Då visar det sig att det finns två olika
Emacs och XEmacs.
Vad är att föredra (Arbetar både med MAC och PC)
Jag kommer inte ihåg ifall nån pekade dig till Lisp In a Box (som
använder Emacs) i den förra tråden men annars kan det vara ett lätt
sätt att börja. LispBox finns för Mac, Linux och Windows.

Nedanstående är saxat från http://www.gigamonkeys.com/book/lispbox/

The environment provided by Lispbox has a few special features beyond
what you'd get from combining Emacs, SLIME, ASDF, and a Common Lisp
implementation. These features are designed to make it easier to use,
particularly for new Lispers.

Lycka till
/Johan
Björn Lindberg
2007-04-13 10:55:16 UTC
På Windows vet jag ej, men på Macen rekommenderar jag Aquamacs, som är en
Macanpassad version av Emacs. Som macanvändare är det mycket trevligare
att köra någonting som passar in med resten av macen än en Emacs i
X-miljö. Jag kör själv Aquamacs, men eftersom jag är mer van
Emacsanvändare än Macdito har jag ändrat ett par inställningar, där den
viktigaste är att jag bytt funktion på Alt- och Kommandotangenterna i
Emacs. Detta för att jag är "för" van vid att ha Emacs metatangent jämte
mellanslagstangenten. I Aquamacs måste jag med andra ord koma ihåg att
göra alt-c för att mac-kopiera någonting (till ett annat program, säg),
men har i gengäld min Emacs-meta-tangent.

Björn Lindberg