[Lisp] I've just received word that the Emperor has dissolved the MIT computer science program permamently.
Per Danielsson
2012-01-17 22:43:50 UTC
http://xkcd.com/297/

(Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att *nånting* ska väl hända i år.)

PD
--
Per Danielsson ***@sics.se
Swedish Institute of Computer Science, PO Box 1263, SE-164 29 KISTA, SWEDEN
N59.24.20, E17.56.53 "Why not? Yeah."
Lars Brinkhoff
2012-01-19 06:31:01 UTC
Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att *nånting*
ska väl hända i år.
Hoppas att ingen missade uppkomsten av Quicklisp 2010? Verkar som ett
mycket trevligt libliotekshanteringssystem. Jag funderar på att quick-
lispifiera några av mina egna projekt. Någon som testat?
Lars Brinkhoff
2012-04-01 17:18:08 UTC
Post by Per Danielsson
(Under 2011 var den här listan helt tyst, så jag tänkte att
*nånting* ska väl hända i år.)
Nu blev mars helt tyst också. Man kanske skulle ha ambitionen att
skriva något varje månad?

Så här på årsdagen av den commit som införde lexikal bindning i Emacs
undrar jag:

1. Är det någon som använder Emacs Lisp? (Utöver i sin .emacs.)

2. Är det i så fall någon som testat att använda lexikal bindning och
har några erfarenheter?

Se t ex här för lite information:
http://technical-dresese.blogspot.se/2011/04/brief-demonstration-of-emacs-new.html

För min del funderar jag på att testa i min hobby-implementation av CL
i Emacs. Det borde ge någon form av vinst, i stället för som förut då
jag var tvungen att simulera lexikal bindning med den existerande
dynamiska bindningen.
Mathias Dahl
2012-04-02 04:26:50 UTC
Jag skriver en hel del elisp i form av små verktyg som hjälper mig i mitt
arbete men jag har än så länge inte behövt eller sett ett behov av lexical
binding. Men många verkar glada över att det finns och då blir även jag
glad ;)
Post by Lars Brinkhoff
Post by Per Danielsson
[...]
Nope. Eller, tja. Jag använder Wanderlust och jabber.el men jag skriver
inte elisp för nåt mer än att få dem att funka.
2. Är det i så fall någon som testat att använda lexikal bindning och
Post by Lars Brinkhoff
har några erfarenheter?
http://technical-dresese.**blogspot.se/2011/04/brief-**
demonstration-of-emacs-new.**html<http://technical-dresese.blogspot.se/2011/04/brief-demonstration-of-emacs-new.html>
Seriöst? Det är ju ett riktigt steg från MAClisp till nåt lite modernt.
Hmm. Vågar man lita på nåt en dag som denna?
-andreas
Lars Brinkhoff
2012-04-04 08:04:32 UTC
Post by Lars Brinkhoff
http://technical-dresese.blogspot.se/2011/04/brief-demonstration-of-emacs-new.html
Seriöst? Det är ju ett riktigt steg från MAClisp till nåt lite
modernt. Hmm. Vågar man lita på nåt en dag som denna?
Jag vet att dagen var illa vald, men faktum är att det är sant, och
att introduktionen var just 1:a april 2011.

(with-history-lesson
Dissa inte MacLisp helt. Kompilatorn använder lexikal bindning.
(Hmm, eller?) Lustigt nog gör interpretatorn inte det, vilket nog
kan ge upphov till viss förvirring.

Se Pitmanualen: http://www.maclisp.info/pitmanual/complr.html#Variables

Jag har testat att köra MacLisp under TECO EMACS i TOPS-20, och
känslan jag fick var inte alltför olik att köra CL med Slime i
Emacs. I mångt och mycket var de tidiga GNU Emacs och Emacs Lisp
nästan kloner av TECO EMACS respektive MacLisp. Vilket ju inte är
konstigt eftersom det var den miljön RMS kom från.)
[...]
Trevligt! En fördel med Emacs Lisp är att den är så lättilgänglig.
Bara att installera Emacs, så har man en Lispimplementation på köpet.
Och man är inte tvungen att starta editorn för att köra sina Lisp-
program. Med batch mode kan man få en kommandoradsmiljö.
Per Danielsson
2012-04-04 17:57:33 UTC
Man kan ju föresten skippa sh, och bara starta emacs istället...
Det är väl lite av samma tanke som att ha DDT som topnivå. Nära åtkomst till att evaluera småsnuttar i huvudspråket.
(Fast en lispmaskin är förstås en närmare analogi, även om sådana kom lite efter ITS).

PD
--
Per Danielsson ***@sics.se
Swedish Institute of Computer Science, PO Box 1263, SE-164 28 KISTA, SWEDEN
N59.24.20, E17.56.53 "Another free program offline."
Marcus
2012-04-04 18:15:32 UTC
Jag har skrivit en hel del elisp.. tillhörde de här typerna som
använde (sx)emacs både som
fönsterhanterare (XWEM) och som shell. Några större applikationer har
det inte blivit alls
förstås. Elisp är tyvärr rätt segt.
Lars Brinkhoff
2012-06-11 05:49:16 UTC
Jag vet att dagen var illa vald, men faktum är att det [lexical
scope i Emacs Lisp] är sant, och att introduktionen var just 1:a
april 2011.
Oj! Det var ju riktigt intressanta nyheter. Det har väl aldrig varit
något som hållit mig borta från elisp, men det hjälper ju onekligen
till för att göra mig mer benägen att försöka nyttja det.
Och nu kom det äntligen i en släppt version:

From: Chong Yidong <***@gnu.org>
To: emacs-***@gnu.org
Subject: Emacs 24.1 released
Date: Sun, 10 Jun 2012 17:01:16 +0800

GNU Emacs 24.1 has been released. It is available on the GNU ftp site
at ftp.gnu.org/gnu/emacs/. See http://www.gnu.org/order/ftp.html for a
list of mirrors.

The SHA1 check-sums for the tarballs are:

f064396724a27c83b79b2d890d188abebaa5975e emacs-24.1.tar.gz
ab22d5bf2072d04faa4aebf819fef3dfe44aacca emacs-24.1.tar.bz2

Here are some new features in Emacs 24.1. See etc/NEWS for a complete
list.

- New packaging system and interface (M-x list-packages) for
downloading and installing extensions. A default package archive is
hosted by GNU and maintained by the Emacs developers.

- Support for displaying and editing bidirectional text, including
right-to-left scripts such as Arabic and Hebrew.

- Support for lexical scoping in Emacs Lisp.

- Improvements to the Custom Themes system (M-x customize-themes).

- Unified and improved completion system in many modes and packages.

- Support for GnuTLS (for built-in TLS/SSL encryption), GTK+ 3,
ImageMagick, SELinux, and Libxml2.

Please send bug reports to bug-gnu-***@gnu.org. You can use the
command M-x report-emacs-bug to do this.

Many thanks to the Emacs development team for their hard work; and to
the numerous users and testers who have contributed suggestions and bug
reports. Happy hacking.