[Lisp] Tack, några länkar!
Linus Ericsson
2013-07-11 20:50:18 UTC
Tack för kvÀllens begivenhet!

Jag droppade några namn på saker jag tycker Àr coola:

- par-edit - skriv aldrig mer ett obalanserat uttryck i Emacs.
http://www.emacswiki.org/emacs/ParEdit

- core.async - CPS-baserat bibliotek för Clojure. Roligt att liksom kunna
stoppa in saker i funktioner medan de kör, skrev ett blogginlÀgg för ett
hello-world-artat use-case
http://multimethods.blogspot.se/2013/07/coreasync-for-super-simple-user.html

- X-10, ett språk och kompilator som Àr vÀldigt bra på prestanda. Har
hittat effektivare versioner av en massa tidigare handoptimerad kod för
codecs och sånt. http://x10-lang.org

- Leiningen. Ska man börja med Clojure Àr det helt meningslöst att inte
anvÀnda Leiningen, som wrappar en massa maven-pakethantering, test-saker
och sånt.
http://leiningen.org/

- Design by contracts, core.contracts. Jag gillar vÀldigt mycket att kunna
skriva testfall isch kring mina funktionsdefinitioner. Det bör förstås
kombineras med separata testfall, men :pre- och :post-conditions körs ju
liksom hela tiden. https://github.com/clojure/core.contracts

I övrigt vill jag lÀra mig allt om DSP-programmering och maskininlÀrning.
Om någon har en Lisp för att interfaca mot jackd (Linux) eller Core Audio
på Mac OS X (antagligen vilken common lisp som helst) så sÀg till! Jag Àr
irriterande clueless vad gÀller icke-JVM-vÀrlden, helt i onödan.

/Linus
Per Danielsson
2013-07-12 09:40:53 UTC
Jag gillar paredit, i princip. Men, det händer bara alltför ofta att jag vill sätta in bara en parantes, eller råkar zappa bara en. Sedan blir allting jobbigt. Kanske handlar det om att man måste lära sig ett helt nytt sätt att jobba.
Det krävs definitivt ett annat sätt att arbeta. För de som har vuxit upp med Xerox lispmaskiner är det antagligen helt naturligt, men för oss som växte upp med MIT-smaken av lispmaskiner känns det väldigt ovant.

PD
--
Per Danielsson ***@sics.se
Swedish Institute of Computer Science, PO Box 1263, SE-164 28 KISTA, SWEDEN
N59˚ 24' 17.35", E17˚ 56' 57.51" "Another free program offline."
Lars Brinkhoff
2013-07-15 06:25:44 UTC
Om någon har en Lisp för att interfaca mot jackd (Linux) eller Core
Audio på Mac OS X (antagligen vilken common lisp som helst) så säg
till!
Jag slängde ett öga i Quicklisputbudet, men hittade ingen exakt träff
på dina söktermer. Det närmaste var cl-portaudio:

http://github.com/filonenko-mikhail/cl-portaudio

Annars borde det inte vara så svårt att göra ett wrapperbibliotek med
hjälp av CFFI. Jag har gjort sådant förut, så kan hjälpa till om det
behövs.