[Lisp] Diskussion om Lisp.
Marcus Eskilsson
2007-04-27 10:27:03 UTC
Lite sent svar här på tråden, men vad fasiken..
Anders> Min fråga är 1, Vilka utvecklingverktyg används av Er
Anders> proffs 2, Hur har ni lärt er språket, verkar vara svårt
Anders> att hitta saker för en nybörjare (jag har dock 8 år inom
Anders> andra språk) 3. Vilka typiska projekt/program används 4,
Anders> Vad är bra GUI/gränsnitt att lägga på sina program eller
Anders> kan man köra CGI och WEBB enkelt ?

1) Utvecklingsverktyg.
Precis som för många andra så är det emacs (sxemacs för min del) +
SLIME som gäller för min del. Jag petar även en del med Allegro från
Franz Inc. Råkar du sitta på en OS X så kanske MCL är av intresse. Det
kostar dock "häftiga" $95 och om det har licens som stör kommersiell
utveckling vettekattsingen.

2) Lära sig språket.
Ta en titt på http://www.cliki.net/Online%20Tutorial . cliki.net rent
generellt är en trevlig sida.

3) Typiska program.
"Allt".

4) GUI
Det finns bindings till GTK, Qt, Xlib, wxwidgets (någerlunda
plattformsoberoende), och webservrar körande i CL eller modul till
apache. Välj och vraka.

/ Marcus